Mobil marknadsföring
När internet blev allt mer populärt revolutionerade det marknadsföringen. En aspekt som kommit att bli allt viktigare är mobil marknadsföring, som en följd av att andelen av befolkningen som har en så kallad smartphone ständigt ökar, inte minst i Sverige. Svenskarna har länge varit i första ledet när det kommer till att anamma ny teknik. Att de allra flesta i de mest köpstarka åldersgrupperna numera har smartphones ställer nya krav på de som arbetar med marknadsföring. Den mobila marknadsföringen består främst av två olika delar.
Sociala medier är välanvända och många sköter majoriteten av sina sociala kontakter via de olika mediekanalerna. Sociala medier ger dig som letar efter nya sätt att optimera din marknadsföring helt nya möjligheter. Allt fler företag har förstått hur viktigt det är att sköta sin marknadsföring på sociala medier på rätt sätt. Först och främst går det att köpa annonsplatser på de olika sociala mediersidorna så som Facebook. När du annonserar på Facebook kan du själv välja till vilken målgrupp reklamen ska riktas. Tack vare Facebooks information över medlemmarnas ålder och geografiska hemvist kan du då göra din marknadsföring effektivare och på så sätt spara pengar.
En annan del av marknadsföringen kan vara att starta en Facebooksida. Det är gratis att starta upp och genom att erbjuda sidans följare ett intressant innehåll kan du snabbt se till att öka antalet följare och behålla de du redan har. Få dina följare att känna att de via sidan kan få erbjudanden de annars skulle missa. Ett vanligt trick många använder sig av är att anordna tävlingar på Facebook. Tävlingarna är till för att fler ska få upp ögonen för sidan. Priset kan vara ett presentkort eller något annat ditt företag kan erbjuda.
Den andra stora delen av mobil marknadsföring är de olika applikationerna som finns. Det behöver inte kosta särskilt mycket att starta en app och det finns gott om företag som utvecklar dem. Ett exempel är Systembolagets app där användaren kan kolla öppettider och tillgängligt sortiment komplett med prissättning. För att appen ska bli en succé måste den vara relevant och användbar för konsumenten, och det är en utmaning som alla PR-avdelningar ställs inför. Den tekniska utmaningen är lika svår som den är kittlande.
Mobil marknadsföring ses inom de flesta områden snarare som ett komplement till andra former av marknadsföring. Det tycks inte som om den mobila marknadsföringen helt kommer att ersätta de traditionella marknadsföringskanalerna – åtminstone inte än.