Gerillamarknadsföring

Gerillamarknadsföring är ett numera rätt vanligt förekommande begrepp som varit ganska omdiskuterat under senare år. Dels för att det beskriver en relativt ny metod inom marknadsföring men också för att det ofta varit effektivt och kontroversiellt, inte sällan på samma gång. Många människor vill veta när de är utsatta för påverkan i form av reklam. Gerillareklam är ofta ett kommersiellt eller politiskt budskap som utger sig för att vara något annat. I den här bloggposten ska vi reda ut vad gerillamarknadsföring är och varför så många har en stark åsikt om detta moderna sätt att kommunicera ett budskap.

Vad är gerillamarknadsföring?

Gerillamarknadsföring bryter mot mycket av det som ingår i traditionell marknadsföring. Ofta handlar det om aktiviteter som först inte verkar handla om reklam eller marknadsföring överhuvudtaget. Att visa upp en produkt på betald reklamplats är traditionell marknadsföring. att skicka produkter till kändisar är en typ av gerillamarknadsföring som kan leda till att viktiga personer börjar använda produkten i ett offentligt sammanhang. Särskilt bland kläd- och smyckestillverkare är detta populärt, och framgångsrikt. Inom dessa branscher har det blivit så vanligt att det inte längre är passande att använda gerillabegreppet. Gerillamarknadsföring handlar alltså om metoder som bör vara rebelliska i relation till det traditionella och gränsen för vad det är flyttas framåt.

Varför är det kontroversiellt

Flera kampanjer inom gerillamarknadsföring har varit hett debattstoff eftersom de rört sig i en slags gråzon, rent juridiskt. Om en företagslogotyp klottras på husfasader så är det en form av skadegörelse, men om företaget betalat husägaren så är det snarare en innovativ form av annonsplats. En annan typ av gerillamarknadsföring som visat sig vara väldigt kostnadseffektiv är filmklipp i kanaler som Youtube, kopplingen mellan klippet och det som marknadsfört kan vara så vag att människor över hela världen delar klippet i sociala medier i tron att det bara är en rolig grej. Något som sedan kan hända är att personen som kanske utförde en underlig dans i ett klipp som spred sig viralt dyker upp i en stor traditionell reklamkampanj.

 

Comments are closed.