Marknadsföring online

Idag finns det en uppsjö olika sätt att marknadsföra sig online på. Begrepp som sökmotoroptimering, klickbara annonser, sociala medier eller content marketing har blivit alltmer vanliga när man talar om hur man syns på nätet. Oavsett vilken metod du väljer är det viktigt att förstå vikten av att marknadsföra sig på internet. Du kan erbjuda en tjänst eller driva en e-butik som är helt fantastisk, men ingen kommer att hitta dig om du inte aktivt driver besökare till din hemsida. Här följer några konkreta tips på hur just du kan göra dig synlig i cyberspace.

Sökmotoroptimering är kostnadsfri marknadsföring

desktopEtt av de vanligaste och billigaste sätten att få besökare till en hemsida är att sökmotoroptimera den. Detta betyder att du visar kvalitativt innehåll på sidan i form av texter, bilder eller videofilmer. Kvalitativt innehåll innebär att det ska relatera till ditt ämne, det vill säga de tjänster eller de produkter du erbjuder, så att innehållet känns relevant och sammanhängande för besökaren. Dina texter måste givetvis även vara unika, det vill säga de får inte vara kopierade från andra hemsidor. Uppfyller du allt detta har du störst möjligheter att hamna högt upp i sökresultaten på sökmotorsidor så som Google.com eller Yahoo.com, när någon söker på ett ord eller fras som relaterar till ditt innehåll. Ytterligare ett sätt att visa så mycket relevant innehåll som möjligt på en hemsida är att anlita en översättningsbyrå som översätter dina texter till flera olika språk. På så sätt blir du även sökbar när någon letar efter innehåll på andra språk än svenska!

Content marketing får dina besökare att vilja återvända

Ytterligare ett sätt att synas på nätet, och som relaterar till sökmotoroptimering, är content marketing. Denna metod går ut på att helt enkelt erbjuda nytt, relevant och intressant innehåll till dina besökare på regelbunden basis. Det kan du göra genom att blogga, twittra eller genom att helt enkelt lägga upp innehåll på din hemsida med jämna mellanrum. Det viktiga är att du berör ämnen som på ett eller annat sätt har att göra med dina produkter eller tjänster som du vill marknadsföra. Låt oss säga att du driver en e-butik som säljer produkter för barnkalas; då kan du skriva om tips på barnlekar, hur man dekorerar ett kalasbord eller tips på de bästa födelsedagspresenterna. Content marketing kan indirekt fungera för att sökmotoroptimera din sida samtidigt, men syftet är att få dina besökare att vilja återkomma gång på gång så att de tids nog bestämmer sig för att köpa dina produkter eller tjänster!

 

 

Comments are closed.