Marknadsföring i mobilspel
Ett mål för alla som jobbar med PR och marknadsföring är att nå så många som möjligt med sitt budskap, och därför är det inte konstigt att allt fler företag använder sig av smartphones när de utvecklar sina reklamkampanjer, eftersom nästintill alla idag har en smartphone av något slag i fickan eller väskan. Förutom en telefon och en dator i miniatyr är en smartphone för många en liten spelkonsol och ett sätt att slå ihjäl tid, och marknaden för mobilspel har ökat explosionsartat under de senaste åren, med många mycket framgångsrika spel. Detta har fått företag att inse möjligheterna i att använda mobilspel som marknadsföringskanal.
Ett sätt att marknadsföra sin produkt eller tjänst via mobilspel är att betala för att en reklamfilm ska visas i ett så kallat freemiumspel. Konceptet med ett freemiumspel är att det är gratis att ladda ned och att spela, men att man som spelare på olika sätt kan underlätta spelandet eller få ut mer av spelupplevelsen genom att göra olika minitransaktioner inuti spelet. Denna mekanism fungerar ofta genom att spelet har en egen valuta, som behövs för att uppgradera saker eller gå vidare i spelet. Genom att göra valutan svår att få tag på i spelet skapar speldesignern ett incitament för spelaren att köpa spelvalutan för riktiga pengar. Ett annat sätt för skapare av freemiumspel att tjäna pengar på sitt spel är att erbjuda spelarna en liten summa av spelvalutan för att titta på reklamfilmer. På samma sätt som företag kan köpa reklamtid i tv kan de med andra ord köpa ”visningar” i gratisspel.
Vissa företag tar marknadsföring via mobilspel ett steg längre, och skapar ett eget mobilspel. På det sättet kan företaget själva styra vilken deras målgrupp är, och designa spelet utefter den. Detta gjorde till exempel Snickers, då de ville rikta in sig mot en ung målgrupp, och skapade ett fotbollsspel för mobilen.