Nyhetsbrev som marknadsföring
Att använda nyhetsbrev som marknadsföring är ett alldeles utmärkt sätt att marknadsföra sitt företag på. Det finns dock en hel del att tänka på när det gäller denna typ av marknadsföring. Här kommer vi gå igenom en hel del tips och saker att fundera över när det gäller nyhetsbrev. Vi kommer att fokusera på nyhetsbrev i form av e-post. Självklart fungerar det även att göra fysiska nyhetsbrev och skicka dem med traditionell post. E-post har dock många fördelar, bland annat att det går väldigt snabbt och enkelt att skicka till många mottagare.
Saker att tänka på
Det finns mycket att tänka på när du har bestämt dig för att skapa ett riktigt bra och relevant nyhetsbrev. ett nyhetsbrev ska vara personligt och ha ett tilltal som dina kunder eller potentiella kunder attraheras av. Om du inte bjuder på dig själv finns det stor risk att kunderna tappar intresset. Samtidigt gäller det att hålla en professionell och saklig ton. En annan sak att fundera över är hur ofta nyhetsbrevet ska skickas ut. Det gäller att inte skicka för ofta så att du tröttar ut dina potentiella kunder. Samtidigt vill du inte skicka så sällan att du tappar i relevans.
Nyhetsbrevets utseende är viktigt
Förutom att lägga mycket energi på vad du ska skriva i ditt nyhetsbrev bör du även göra ett rejält jobb när det gäller utseendet. Ett attraktivt och snyggt nyhetsbrev får många fler läsare än ett som ser tråkigt och fult ut. Tänk på vilken bild av ditt företag du vill skapa hos dina kunder. Det gäller att visa upp dig och ditt företag från er bästa sida. De flesta som gör riktigt bra nyhetsbrev tar hjälp av en professionell designer när de tar fram den grafiska profilen. Detta kostar visserligen en hel del, men det kan det vara värt om du får fler kunder.