Fysiska vs digitala kanaler

Det har blivit allt vanligare för företag att marknadsföra sig själva över internet. För många företag är detta också den primära marknadsföringen som de ägnar sig åt. Ett av skälen är att det ofta är betdyligt billigare med marknadsföring över internet, samt att de potentiella mottagarna är betydligt fler.

Den uppåtgående trenden att handla i e-butiker fortsätter att öka. Det finns en del företag som enbart har en e-butik för att sälja sina varor. Det är dock ännu vanligare att företag som har fysiska butiker också väljer att sälja varor online. Vi kan nu se tydligt hur de vill knyta samman sina digitala kanaler med sina fysiska, för att på så sätt skapa ett mervärde både för sig själva och sina kunder. På mer eller mindre alla e-butiker som har motsvarande fysiska butiker hittar du en länk till den senare med en knapp märkt ”Hitta butik” eller liknande.  Det är en förhållandevis ny anordning som kommit till efter att företagen märkt att det kan vara en stor fördel att marknadsföra sina fysiska kanaler via de digitala.

Det finns fortfarande stora fördelar med marknadsföring via fysiska kanaler, och de står knappast i färd med att helt bytas ut mot digitala kanaler. Ett knep, som fortfarande är vanligt för företag, är att de marknadsför sig själva med kläder, pennor och liknande, så kallade profilprodukter. Det kan vara ett bra alternativ som inte heller behöver bli speciellt dyrt. Då kan du själv välja vilket motiv som ska vara på pennan eller tröjan, och de som bär dina kläder marknadsför ditt företag eller produkt. Nicma Collection erbjuder företag att designa sina egna produkter.Fysiskavsdigitalakanaler

Sociala medier är den senaste heta trenden inom marknadsföring. Svenskarna älskar att använda sig av sociala medier, och därför är det den perfekta mötesplatsen för att sprida marknadsföring och reklam. Många företag väljer  att starta sin egen sida på Facebook. Det är nämligen helt gratis och därför ett billigt och praktiskt sätt att nå ut till sina kunder. När sidan sedan fått tillräckligt många gilla-markeringar eller följare är det enkelt att skicka ut meddelanden som når konsumenten direkt.

Det viktigaste är att sidan får stor uppmärksamhet, vilket går att ordna på olika sätt. Ett är att engagera kunden genom att använda sig olika tävlingar. Ofta handlar det om att någon ska dela sidan för att då ha chans att vinna ett pris, som ett presentkort. En annan populär sociala medierplattform är Instagram. Där är det fokus på bilder som gäller. Försök att göra kontot så intressant som möjligt för att folk ska vilja följa kontot.

 

Comments are closed.