Framgångsrika PR-kampanjer

Att titta närmare och inspireras av andras arbete är en nyckel till framgång för alla som jobbar inom PR och kommunikation. Naturligtvis finns det gränser för hur mycket i idéväg du får låna av andra innan du riskerar att trampa i mörker copyrightvatten, men du kan alltid låta dig imponeras av andra för att på så sätt hitta nya vägar i ditt eget jobb. Kanske har någon en kampanj som innehåller precis rätt inspiration för att du ska kunna nå ett genombrott i ditt projekt. En bra PR-kampanj engagerar många människor, och det kan man verkligen säga att följande kampanjer har lyckats med.

 

En viktig del av marknadsföring är förstås pengar, och det är inget Coca-Cola saknar. Deras reklambudget är troligen större än många andra företags årsomsättning, men den briljanta PR-kampanjen Share A Coke handlar faktiskt inte så mycket om resurser. Kärnan i marknadsföringen var istället att låta människor sprida ordet själva. Genom att inse potentialen hos digitala medier lät Coca-Cola designa burkar med vanliga förnamn på och uppmanade konsumenterna att dela bilden på Facebook, Twitter, Instagram eller andra sociala medier. På så sätt fick Coca-Cola mycket gratisreklam utan att behöva köpa nytt annonsutrymme. Resultatet blev en av de framgångsrikaste reklamkampanjerna i modern tid.Framgångsrika PR-kampanjer 1

 

En annan kampanj som lyckades dra nytta av de nya verktygen online var ALS Ice Bucket Challenge. Det började som en liten utmaning med bara några få inblandade, men snöbollseffekten gjorde att den snart växte till enorma proportioner. Kampanjen gick ut på att människor skulle hälla en bunke isvatten över sig som en del i en insamling i kampen mot sjukdomen ALS. Varje deltagare skickade sedan vidare utmaningen till tre nya personer. Det gjorde att den snabbt spreds och många kändisar hoppade på tåget. Klippen laddades vanligen upp på Youtube, vilket gav ytterligare uppmärksamhet. Resultatet blev en framgångsrik kampanj som drog in många miljoner till forskning och välgörenhet.

 

Nando’s är en restaurangkedja specialiserad på grillad kyckling i Storbritannien som valde en annan väg i sin PR-kampanj. Här valde man istället att spela på en aktuell händelse – den legendariske fotbollstränaren Sir Alex Fergusons avgång. Ferguson och hans lag Manchester United gjorde sig kända för att alltid göra mål när matchtiden egentligen var slut, och det var det Nando’s anspelade på när de höll restaurangerna öppna i fem minuter efter ordinarie stängningstid. Manchester-pressen hoppade snabbt på tåget och kampanjen fick mycket uppmärksamhet. Om du inte har möjlighet att gå på restaurang ikväll men ändå vill äta en god middag kan du hitta många bra recept på matklubben.se. Där kan du bland annat lära dig hur du gör riktigt god kyckling hemma.

 

Comments are closed.